Recenzia cartii Vinegar Girl (Scorpia) de Anne Tyler

Scorpia spune povestea unei casatorii aranjate din clasa de mijloc americane contemporane. O poveste amuzanta si profunda totodata.

Dr. Battista, cercetator universitar la Baltimore este disperat deoarece viza indispensabilului sau asistent rus este pe cale sa expire. Daca Pyotr Cherbakov este retrimis in tara sa de origine, ani intregi de cercetari stiintifice risca sa mearga pe apa sambetei. Insa parca nu totul este pierdut, apare un licar de speranta. Cu conditia ca fiica sa cea mare sa accepte sa se casatoreasca cu Pyotr. Doar ca ideea acestei casnicii aranjate nu este deloc pe gustul fiicei sale Kate. Chiar daca are 30 de ani si este de mai multi ani celibatara, Kate nu are viata sociala. In afara de jobul sau de asistenta maternala, job pe care il detesta de altfel, nu stie altceva. In rest, se ocupa de sarcinile menajere pentru cei doi egoisti ai casei (tatal sau si sora sa). Insa, de aici, pana a ajunge doamna Cherbakov pentru o viza mai este cale lunga.

Putin cate putin, autoarea lasa jos garda si ne lasa sa descoperim personalitati mult mai ambigue decat par la prima vedere. Chiar daca i-am putea reprosa lui Kate lipsa de tact, Pyotr, din contra, pare un inocent, care accepta orice, doar sa le fie bine celor din jurul sau. In realitate, asistentul la care tine atat de tare dr. Battista este mult mai docil decat am crede. Prin simtul ironiei, Anne Tyler reuseste sa faca aceasta poveste una dulce-amara.

Scorpia este, in realitate, o comedie de moravuri care ne prezinta o veritabila cascada de intamplari si care ne aminteste in unele cazuri de Jane Austen si Shakespeare. Devine din ce in ce mai clar faptul ca autoarea a scris aceasta carte cu o deosebita placere, o placere pe care cu siguranta o vor simti si cititorii in timpul lecturii. In povestea imaginata de Anne Tyler se regaseste din plin sare si piper. Este un roman captivant, deloc greu de citit, previzibil in aparenta, cu suficiente momente de cumpana si dubii incat sa lase sa se insinueze indoiala in randurile cititorilor si sa ii tina in suspans pana la sfarsitul romanului.